top of page
חיפוש

מושגים בסיסיים בצילום

  • תמונת הסופר/ת: Itamar Taoz
    Itamar Taoz
  • 3 במאי
  • זמן קריאה 6 דקות

עודכן: 19 ביולי



מושגים בסיסיים בצילום

מושגים בסיסיים בצילום – המדריך לצלם המתחיל

צילום הוא אמנות ומלאכה טכנית גם יחד. כדי להבין את שפת הצילום ולהתחיל ליצור תמונות איכותיות וטובות, חשוב להכיר את המושגים הבסיסיים של עולם הצילום.

השתדלתי לרכז עבורכם את המונחים המרכזיים שכל צלם מתחיל (ואף מנוסה) צריך להכיר,

עם הסברים קצרים. לפניכם - מושגים בסיסיים בצילום.



חשיפה קובעת כמה אור נכנס לחיישן המצלמה. שלושת המרכיבים המרכזיים של החשיפה הם:


הפתח שבעדשה דרכו נכנס האור. נמדד בערכים כמו f/2.8, f/8 וכו'.

  • צמצם פתוח (f נמוך), יותר אור, עומק שדה רדוד (רקע מטושטש).

  • צמצם סגור (f גבוה), פחות אור, עומק שדה רחב (רקע חד).


משך הזמן שבו התריס פתוח.

  • מהירות גבוהה (1/1000) "מקפיאה" תנועה ונכנס פחות אור.

  • מהירות איטית (1/30 ומטה) יוצרת טשטוש תנועה, נכנס יותר אור, מתאים לצילומי לילה, אור כוכבים ועוד.


רגישות החיישן לאור.

  • רגישות חיישן נמוכה, ISO נמוך = איכות גבוהה, פחות רעש.

  • רגישות חיישן גבוהה, ISO גבוה = טוב לתאורה חלשה, אך עלול לגרום לרעש דיגיטלי.




מושגים בסיסיים בצילום

מושגים בסיסיים בצילום הקשורים לגוף המצלמה


גוף (Body)

החלק המרכזי של המצלמה, שבו נמצאים החיישן, התריס, המסך, הכפתורים והתפריטים. העדשה מתחברת לגוף, והוא משפיע על חוויית הצילום, נוחות האחיזה, איכות המבנה ועמידותו.


ביונט (Bayonet Mount)

הממשק שמחבר את העדשה לגוף המצלמה, גם פיזית וגם אלקטרונית. לכל יצרן יש ביונט שונה (למשל Canon RF, Sony E, Nikon Z), ולכן יש לוודא התאמה בין העדשה למצלמה.


מסך (LCD)

המסך האחורי של המצלמה. דרכו ניתן לצפות בתמונות, לעבוד עם Live View, לגשת לתפריטים ולשלוט בהגדרות. דגמים מסוימים כוללים מסכים מתכווננים, ולעיתים גם מסך מגע ומסך עליון.


עינית (Viewfinder)

החלון שדרכו רואים את התמונה לפני הצילום. במצלמות DSLR זו עינית אופטית (דרך מראה), ובמצלמות Mirrorless – עינית דיגיטלית (מסך קטן) המציגה תצוגה של החיישן בזמן אמת.


סוללה

מקור הכוח של המצלמה. מומלץ תמיד להחזיק סוללה נוספת, במיוחד בצילומים ארוכים או בטיולים.


כרטיס זיכרון

מאחסן את התמונות והסרטונים. סוג הכרטיס משתנה לפי דגם המצלמה, הנפוצים הם SD, CFexpress ו-XQD.


פלאש פנימי (Pop-Up Flash)

פלאש קטן המובנה בגוף המצלמה. שימושי בעיקר במצבי חירום או בתנאי תאורה קשים, אך כוחו מוגבל, ולעיתים יוצר תאורה שטוחה ולא מחמיאה. לא קיים בכל הדגמים.


חיישן (Sensor)

המרכיב שקולט את האור ומתרגם אותו לתמונה דיגיטלית. קיימים חיישנים בגדלים שונים Full Frame, APS-C, Micro Four Thirds , והם משפיעים על איכות התמונה, עומק השדה, ו"הזום" האפקטיבי של העדשות.


תריס (Shutter)

המנגנון ששולט במשך הזמן שבו האור פוגע בחיישן.

יש שני סוגים עיקריים:

  • תריס מכאני: פועל פיזית עם "וילון" שנפתח ונסגר. מספק תוצאה מדויקת ונחשב ל"סטנדרט" המקצועי, במיוחד בצילום תנועה.

  • תריס אלקטרוני: ללא חלקים נעים. החיישן עצמו "נקרא" בזמן החשיפה. היתרון - צילום שקט ומהיר במיוחד. החיסרון - עלול ליצור עיוותים בתנועה מהירה (Rolling Shutter).




מושגים בסיסיים בצילום

עוד מושגים בסיסיים בצילום

לפניכם עוד מושגים בסיסיים בצילום.


הטווח בתמונה שבו העצמים נראים חדים. עומק שדה רדוד מדגיש את הנושא ומטשטש את הרקע. עומק שדה גדול (עמוק) שומר על חדות בפרטים רחוקים וקרובים.


פוקוס (Focus)

התהליך שבו העדשה מתכווננת כדי להביא את הנושא לחדות מקסימלית. ניתן להתמקד ידנית (Manual Focus) או אוטומטית (Auto Focus).


נמדד במילימטרים (כגון 35 מ"מ, 85 מ"מ) ומתאר את המרחק האופטי מהמרכז של העדשה לחיישן.


הדרך שבה מרכיבים את האלמנטים בתמונה. מושגים חשובים בקומפוזיציה כוללים:


חוק השלישים – חלוקת התמונה לשליש עליון, אמצעי ותחתון ולשליש שמאלי, מרכזי וימני. נושאים חשובים ממוקמים על הקווים או בצמתים. אפשר לשלב את חוק השלישים עם מרחק הדובר.

קו מוביל, הולכת עין (Leading Lines) – קווים בתמונה שמובילים את העין אל הנושא המרכזי.

מסגור (Framing) – שימוש באובייקטים בסצנה כדי "למסגר" את הנושא.

סימטריה ואי סימטריה - שיווי משקל ויזואלי, שלילה (Negative Space) ועוד.



מושגים בסיסיים בצילום
עדשת טלה (Telephoto)

עדשת פריים (Prime) – עדשה באורך מוקד קבוע (כמו 50 מ"מ).

עדשת זום (Zoom) – עדשה עם טווח משתנה (כמו 24–70 מ"מ).

עדשת טלה (Telephoto) – מתקרבת לאובייקטים רחוקים (מעל 70 מ"מ, כגון 200 מ"מ).

עדשת רחבה (Wide Angle) – כוללת שטח רחב בפריים (כגון 16 מ"מ).

עדשת מאקרו – לצילום תקריבים (פרטים קטנים מאוד).


עיוותים בצילום (Distortion)

בעדשות, במיוחד בעדשות רחבות או זולות, יכולים להופיע עיוותים מסוגים שונים שמשפיעים על האופן שבו התמונה נראית. לא תמיד מדובר בטעות קריטית, ולעיתים זה אפילו מוסיף אופי, אבל כדאי להכיר את התופעות כדי לדעת לזהות ולתקן כשצריך:

  • עיוות חביתי (Barrel Distortion) – קווים ישרים נראים כאילו הם מתעגלים כלפי חוץ, כמו חבית. זה קורה לרוב בעדשות רחבות, במיוחד כשמצלמים מקרוב.

  • עיוות כרית סיכות (Pincushion Distortion) – ההיפך מעיוות חביתי: הקווים נמשכים כלפי פנים, כאילו מישהו "שואב" את הפינות למרכז. נפוץ יותר בעדשות טלה.

  • עיוות כרומטי (Chromatic Aberration) – תוצאה של כך שצבעים שונים (אורכי גל שונים) מתפקסים בנקודות שונות. לרוב תראו פס דק בצבע סגול או ירוק סביב עצמים עם קונטרסט חזק, למשל ענף כהה על רקע שמיים בהירים.

  • החשכת פינות (Vignetting) – פינות התמונה יוצאות כהות יותר ממרכזה. תופעה שכיחה בעדשות זום פשוטות או בצמצם הכי פתוח. לפעמים השפעה זו מבוקשת לצרכים אומנותיים – אך לא תמיד.

  • הבהקים (Lens Flare) – כתמי אור או קווים שקופים בתמונה, שמופיעים כשמצלמים מול מקור אור חזק (כמו שמש). זה קורה לרוב בעדשות רחבות זווית או עדשות עם ציפוי אופטיקה באיכות נמוכה. לעיתים משתמשים בזה באופן יצירתי, אבל בצילומים מסוימים (למשל פורטרטים או מוצרים) זה עלול להפריע.


סוגי פורמטים

.RAW – קובץ גולמי ששומר על מלוא המידע מהחיישן ומאפשר עריכה איכותית יותר

.JPEG – קובץ דחוס, ערוך ע"י המצלמה וקל יותר, אך באיכות נמוכה יחסית ומכיל פחות מידע


איזון לבן (White Balance)

התאמת צבעי התמונה לאור המצולם, (שמש, פלואורסנט, נורת להט וכו') כיוון טמפרטורת הצבע, כיוון סקלת הצבעים בהתאם, הלבן משמש כבסיס, כדי למנוע סטייה צבעונית (כחול מדי, צהוב מדי).


היכולת של המצלמה לתפוס פרטים גם באזורים מוארים מאוד וגם באזורים כהים מאוד של התמונה.

גם הטווח הדינמי נמדד בסטופים, המרחק בין הפיקסל הבהיר ביותר בפריים לפיקסל הכהה ביותר.


פיצוי חשיפה (Exposure Compensation)

כלי שמאפשר לצלם לשנות את החשיפה המוצעת על ידי המצלמה, להבהיר או להכהות את התמונה.




מושגים בסיסיים בצילום
היסטורגמה

היסטוגרמה

גרף המציג את התפלגות האור בתמונה, מהכהה (שמאל) לבהיר (ימין). עוזר לבדוק אם יש חשיפת יתר או חוסר חשיפה.


טכניקה של שילוב כמה חשיפות שונות לתמונה אחת שמציגה פרטים גם באזורים כהים וגם בבהירים.


עומק צבע (Color Depth)

מידת הדיוק בצבעים שהתמונה מסוגלת להכיל, נמדדת בביטים (8bit, 16bit וכו').


פרספקטיבה

זווית הצילום, אורך המוקד והמיקום הפיזי של הצלם ביחס לאובייקט המצולם. משנה את תחושת המרחק, הגודל והעומק בתמונה. השינוי מתבטא בגודל ביחס למרחק.


רעש דיגיטלי (Noise)

נקודות צבעוניות או גרעיניות בתמונה, בעיקר בתנאי תאורה חלשים או ISO גבוה.


מצבי צילום (Camera Modes)

Auto – המצלמה מחליטה על הכול

P (Program) – חשיפה אוטומטית עם אפשרות לשליטה בפרמטרים מסוימים

A/Av (Aperture Priority) – עדיפות צמצם - הצלם שולט בצמצם, המצלמה בשאר

S/Tv (Shutter Priority) – עדיפות תריס - הצלם שולט במהירות התריס

M (Manual) – שליטה ידנית מלאה


צילום בפוקוס ידני / אוטומטי

MF – Manual Focus – פוקוס ידני

AF – Auto Focus – פוקוס אוטומטי




מושגים בסיסיים בצילום
פילטר פולורייזר

עדשות/זכוכיות חיצוניות שמורכבות על העדשה הראשית ומשפיעות על האור.

לדוגמה:

פילטר (UV (UltraViolet Filter תפקידו העיקרי הוא לייצר הגנה פיזית על העדשה במקרה של פגיעה או נפילה וחדירה של אבק ולכלוך. תפקיד נוסף הוא מניעת חדירת אור אולטרה סגול,

פילטר (ND (Neutral Density Filter משמש כ"משקפי שמש" לעדשה, תפקידו להפחית את כמות האור הנכנסת. הפילטר אינו מיועד להשפיע על אורכי הגל המועברים ועל הגוונים אלא על הכמות בלבד.

פילטר מקטב - פולרייזר (Polarizer) מנוע השתקפויות מעצמים שאינם מתכתיים, הוא מעלה את הניגודיות ויוצר צבעים רווים יותר.


סנכרון פלאש (Flash Sync)

תזמון ההבזק של הפלאש עם פתיחת התריס, חשוב בצילום עם פלאש חיצוני.


רזולוציה

כמות הפיקסלים בתמונה משפיעה על חדות וגודל ההדפסה האפשרי.


יחס גובה-רוחב (Aspect Ratio)

היחס בין רוחב לגובה התמונה, לדוגמה: 3:2, 4:3, 1:1 (מרובע).


זמן חשיפה ארוך (Long Exposure)

טכניקת צילום שבה התריס פתוח לאורך זמן כדי ללכוד תנועה, אור כוכבים, מים זורמים ועוד.




לסיכום מושגים בסיסיים בצילום

צילום הוא הרבה יותר מלחיצה על כפתור. זה משחק מתמשך בין אור, קומפוזיציה, טכניקה, ובעיקר, נקודת מבט. כל מושג שהצגנו כאן הוא כמו כלי בארגז הכלים של הצלם: הצמצם והתריס שולטים בזמן ובאור, ה-ISO עוזר לנו "לראות" גם כשחשוך, ואורך המוקד משנה את הדרך בה אנחנו מספרים סיפור בתוך פריים.

בהתחלה זה אולי נראה מסובך, כל הערכים, המספרים והכפתורים, אבל ככל שמתנסים, הכל מתחיל להתחבר. חשוב לזכור שאין רק דרך אחת "נכונה" לצלם. כל בחירה טכנית היא גם בחירה יצירתית: האם להקפיא רגע או לטשטש תנועה? האם לרכך את הרקע בצמצם פתוח או לשמור על חדות לאורך כל השדה?

הצעד הראשון הוא להבין את הכללים, והשלב הבא הוא לשחק איתם. להתנסות, לטעות, ללמוד מהתמונות שלכם ולגלות לא רק איך מצלמים טוב, אלא איך אתם אוהבים לצלם.

אז קחו מצלמה, סמארטפון או כל כלי שיש לכם, וצאו לצלם.



תודה על שהקדשתם מזמנכם,

איתמר תעוז,


המאמר הוא למטרת לימוד בלבד, אין להוריד או להשתמש בחומר הכתוב או בתמונות ללא אישור בכתב.

Comments


  איתמר תעוז - צלם אמן | צילום אדריכלות | תמונות למשרד | צילומי נוף | לימוד צילום | צילומי סטודיו | 052-8494448

כל התמונות והמידע כפופים לזכויות היוצרים ואין לעשות בהם כל שימוש ללא אישור בכתב 

 

bottom of page