top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תItamar Taoz

מצלמות חסרות מראה - Mirrorless

עודכן: 17 בספט׳ 2020

חובבי צילום רבים שנתקלים במושג מצלמה ללא מראה, מירורלס, Mirrorless, שואלים את עצמם, על מה בדיוק מדובר, על איזו מראה מדובר, מה היתרונות שיש בחסרונה של אותה המראה ואולי בכלל צריך לשאול מה החסרונות שבהסרתה? מדובר במשפחה חדשה יחסית של מצלמות, משפחה שהולכת ומתעצמת בכל שנה, כשבכל שנה יותר ויותר דגמים חסרי מראה של יותר ויותר מותגים, פורצים לשוק ותופסים נתח שהולך וגדל על חשבון מצלמות ה- DSLR. מצלמות המירורלס, Mirrorless, חסרות המראה הראשונות, פרצו לעולמנו בשנת 2008 כשפנסוניק הקדימה ושחררה את ה- Lumix DMC-G1, ומיד אחריה, חברת אולימפוס יצאה עם דגם שנקרא PEN E-P1.

היו אלה שתי חברות, שיחד ובשיתוף פעולה, יצאו אל העולם, במצלמות בעלות עדשות מתחלפות, בדומה למצלמות ה-DSLR, ויחד עם זאת, פשוטות יותר, קטנות יותר וקלות יותר. בעקבות פנסוניק ואולימפוס, החלו חברות נוספות לצאת אל השוק עם מצלמות חסרות מראה Mirrorless משלהם, כגון, פוג'י, סוני, סמסונג ולאחר מכן ניקון.

קנון הייתה האחרונה שבשנת 2012 יצאה עם מצלמה נטולת מראה ראשונה.



Lumix DMC-G1 מצלמת המירורלס הראשונה


מצלמה חסרת מראה, Mirrorless, מהי? מכיוון שמדובר בעצם בחוסר של רכיב, נתחיל דווקא במצלמות הכוללות את המראה ונבין כיצד הם פועלות ומה תפקיד המראה בתוך אותה מערכת. לצורך ההסבר, נתייחס למצלמות המקצועיות, פילם ודיגיטליות ( DSLR | SLR) בצורה שווה, מכיוון ששיטת העברה של האור מהעדשה אל הפילם או החיישן לא השתנתה בצורה מהותית והעיקרון נשמר. כדי להעביר את האור לעינית שבה אנו מסתכלים, פיתחו היצרנים, מנגנון, מורכב, יקר ומסורבל. המנגנון כולל מראה שתפקידה להסית את האור שמגיע מהעדשה לכיוון החיישן או הפילם, כלפי מעלה, אל העינית. אך יחד עם זאת, אסור למראה להסתיר ולהפריע לאור להגיע אל החיישן/פילם בזמן הצילום עצמו. לכן על המראה לנוע, בעצם לעלות במהירות בזמן הצילום עצמו, ומיד לאחריו לרדת חזרה ולהמשיך ולהעביר את האור לכיוון העינית. יש לקחת בחשבון, מראות נוספות (פריזמה) שתפקידם להפוך חזרה את "תמונה" שעולה מהמראה כלפי העינית.



DSLR דיאגרמה של מצלמת

כעת, כשאנו מכירים את אופן פעולת המצלמה ואת תפקידה של המראה בתוך המערכת, נוכל לגשת ולהסביר, מהי בעצם מצלמה חסרת מראה Mirrorless. אז נתחיל ונסיר את המערכת הגדולה והמסורבלת של המראה. כעת איבדנו את העינית האופטית וזאת מכיוון שוויתרנו על המנגנון שמתפקידו להסיט את האור לכיוונה. כעת כשוויתרנו על העינית האופטית, נדרשו היצרנים להעביר תמונה אמיתית וחיה, מן החיישן אל המסך Live View. כמו כן נאלצו היצרנים לעבור ולעבוד עם מערכת הפוקוס האיטית יחסית באותה התקופה מבוססת קונטרסט (ניגודיות) כמו במצלמות הקומפקטיות במקום המערכת המהירה והמבוססת פאזה שהייתה נהוגה במצלמות המקצועיות. במצלמות המירורלס Mirrorless החדשות יש כבר שילוב של שתי טכנולוגיות הפוקוס.



אז כיצד פועלת מצלמה חסרת מראה Mirrorless?


DSLR מצלמה חסרת מראה מול מצלמת

בדיאגרמה השמאלית, אנו רואים את המנגנון הגדול והמסורבל של המראה, לוח המיקוד, הפריזמה והעינית. בדיאגרמה הימנית, כל המנגנון הוסר. קיבלנו מצלמה, פשוטה יותר (מבחינה מכאניית), קלה ודקה יותר (פחות מורגש בדיאגרמה). בדיאגרמה הימנית, מהעדשה האור מגיע באופן ישיר לחיישן, שממיר אותו למידע דיגיטלי, ומשם למסך ו/או לעינית הדיגיטלית המחליפה את העינית האופטית שהיא בעצם מסך קטנטן.

יתרונות של מצלמת המירורלס Mirrorless מול מצלמת DSLR

  • גודל פיזי ומשקל.

  • מהירות פוקוס גבוה יותר, במצב וידאו.

  • מהירות תריס וצילום ברצף גבוהים יותר.

  • לגבי איכויות הצילום כמו כן לגבי מערכות הייצוב, אין הבדל בין שתי הטכנולוגיות.

חסרונות של מצלמות מירורלס Mirrorless לעומת מצלמות DSLR


  • עינית אלקטרונית במירורלס Mirrorless לעומת עינית אופטית ב-DSLR (יש החולקים על כך)

  • אורך חיי הסוללה גבוה יותר ב DSLR מכיון שברוב הזמן אין שימוש במסך (נכון להיום ההבדלים מצטמצמים עקב צריכה נמוכה של העינית האלקטרונית).

  • למצלמות ה-DSLR יש מבחר גדול יותר של עדשות ובמחירים סבירים יותר, גם זה הבדל שילך ויצטמצם.


יש להדגיש כי היתרונות והחסרונות המצוינים, הם לגבי הטכנולוגיות באופן כללי וניתן לראות יכולות שונות מדגם לדגם. תודה רבה חברים יקרים על הזמן שהקדשתם,

מקווה שהייתי לעזר,

איתמר תעוז,

Itamar Taoz


פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page