top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תItamar Taoz

קומפוזיציה בצילום

עודכן: 21 במרץ

קומפוזיציה בצילום


הצילום הוא לא רק עניין של לחיצה ותיעוד.

הצלמים המוכשרים מבינים שהצילום הוא אמנות שבה כל הרכיבים, כולל עיצוב התמונה והקומפוזיציה,

משתלבים יחד כדי ליצור תמונה חזקה, מרהיבה ומעוררת תחושות.


הקומפוזיציה בצילום היא הדרך בה האובייקטים והאלמנטים בתמונה מאורגנים ומסודרים.

הקומפוזיציה משפיעה על הדרך בה הצופה ינתח את התמונה,


נושאים חשובים בקומפוזיציה:


חוק השלישים: זהו עיקרון בקומפוזיציה האומר שמומלץ למקם את האלמנט המרכזי (הנושא) של התמונה לאחד מן הקווים האנכיים או האופקיים החלשים של התיקון,

שנוצרים מחלוקת הפריים לתשע, מומלץ אפילו בנקודות החיבור של הקווים האופקיים למאונכים.

מה שיוצר איזון ותחושה של עניין וזרימה בתמונה המושכת את תשומת ליבו של הצופה.


הפרדת אלמנטים: לשם הבנה ברורה ובידוד האלמנטים בצילום, חשוב לבצע הבחנה ביניהם, על פי גודלם, צורתם, צבעם, חדותם ומיקומם.

הפרדה טובה בין האלמנטים יכולה להקל על ההבנה הוויזואלית של התמונה.


שילוב הקווים והצורות: יש לשים לב לכיוון ולצורת הקווים בתמונה. קווים מסוימים יכולים להוביל את עין הצופה מאלמנט לאלמנט וליצור חיבורים בין האלמנטים.

השימוש בצורות השונות כמו מעגלים, מלבנים ומשולשים יכול ליצור תחושה של דינמיות או של יציבות.


קו המוביל: קו דמיוני המוביל את עיני הצופה אל תוך התמונה ואל עבר האובייקט המרכזי. קווים אלה יכולים להיות קווים ישרים או עקומים, טבעיים או מעשה ידי אדם.


סימטריה וא-סימטריה: סימטריה יכולה ליצור תחושה של רוגע ושלווה, בעוד שא-סימטריה יכולה ליצור תחושה של עניין ודינמיות. בחירת הסימטריה או הא-סימטריה תלויה באפקט שרוצים להשיג.


עומק שדה: שליטה בעומק השדה מאפשרת להבליט את האובייקט המרכזי ולטשטש את הרקע. טכניקה זו יכולה להועיל מאוד ביצירת קומפוזיציה נקייה וממוקדת.


איזון: איזון יותר בתמונה תחושה של קשר בין האלמנטים בצורה הנוחה לאין הצופה, וכמו כן משפיע על הרגשות שהתמונה מעוררת.

איזון יכול להיות איזון סימטרי (אחידות בשני צדדים) או איזון אסימטרי (חוסר אחידות בין שני הצדדים).


נקודת עניין (נושא): מציאת נקודת עניין מרכזית בתמונה, היא דבר חשוב ביותר בבניית הפריים.

נקודת עניין (הנושא) יכולה להיות, דמות, מבנה, עץ, או כל אלמנט בולט כמו פריט מעניין או צבע חד, או פרט ספציפי שמושך אליו את תשומת הלב.


נשוא: הנשוא הוא אובייקט המשרת את הנושא, אך אינו "גונב" ממנו את ההצגה. לדוגמה צילום של אדם היושב מול שולחן עם מכונת תפירה,

האדם הוא הנושא ומכונת התפירה היא הנשוא העוזר לצופה להבין את הנושא (תופר/חייט).


רקע: חשוב לשים לב לרקע, ליצור רקע תומך, ללא אובייקטים או נקודות שעלולות למשוך את תשומת ליבו של הצופה מהנושא.


מסגרת: השימוש באלמנטים שבסביבת התמונה כדי ליצור מסגרת טבעית, יכול לשדרג ולהוסיף עניין לתמונה.


31 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page